Varje dag gör svenska folket omkring 50 miljoner sökningar på Google – en siffra som ökar för varje år. Google har fått en så självklar plats i det nya digitala informationssamhället och i och med det har allt fler företag börjat förstå vikten av att synas på just Google. Som en av vår tids största källor för informationsinhämtning vill företagen inte bara synas – de vill sticka ut för att målgruppen över huvud taget ska hitta dem bland sökresultaten. På Google Trends kan du läsa ännu mer om hur svenskarna googlar.
Google + SEO = Nyckeln till framgång?
Det är här som SEO (sökmotoroptimering) äntrar bilden. Med hjälp av SEO kan hemsidan upptäckas av Google och andra sökmotorer. Det är tack vare sökmotoroptimering som ett företags hemsida (eller blogg för den delen) tar höga placeringar i sökresultaten när Googles användare söker på företagets produkter eller på andra relaterade sökord.
Hur gör man för att synas på Google?
Noor Digital är en digitalbyrå som har skapat en digitalskola som går igenom grunderna i SEO; allt från ”Vad är SEO” till hur det går att arbeta med optimering av bilder för att få sidan att ranka bättre på text – ett bra exempel på hur det går att optimera sin hemsida mot sin tänkta målgrupp. Även amerikanska Search Engine Land jobbar på samma sätt med sin SEO-guide. Hur kan ditt företag jobba in SEO för att skapa framgång och ökad digital synlighet i företaget?
Exempel: ”SEO Stockholm”
Många svenska stora företag har sina säten i Stockholm och därför har det blivit allt viktigare för de SEO- eller digitalbyråer som erbjuder SEO i Stockholm att dra till sig uppmärksamheten för sökord som exempelvis ”SEO Stockholm”. Tidigare nämnda noordigital.com är faktiskt ett bra exempel på en hemsida som har optimerat mot just SEO i Stockholm genom att använda sökfrasen i både URL, titel metabeskrivning, rubrik och i löpande text.