4 viktiga delar i On page-arbetet

De fyra kanske viktigaste delarna i on page-arbetet är textinnehållet, rubriken (H1), titeln och meta-description – de två sistnämnda är det som syns i Googles sökresultat.

Textinnehåll
Att ha mycket text på sin sida är ingen hemlighet. När Google söker igenom sidan fångas textinnehållet upp och sökningen av relevanta sökord påbörjas. Med andra ord är det viktigt att ha med bra och innehållsrik content med det/de nyckelord man arbetar med – på så sätt görs möjlighet för sidan att synas på sökord inom området.

Rubriken (H1)
Den rubrik man väljer att ha på sin sida ska vara kodad som en h1 eller header 1, vilket innebär att det är den rubriken som är störst och viktigast på sidan. I denna rubrik ska man försöka få med det nyckelord man erbjuder på sidan och vill ska synas på i sökresultatet på Google.

Titel
Det första man ser i Googles sökresultat, och som är blått, är den så kallade titeln. Den är oerhört viktig när det gäller att få in besökare till sin sida eftersom det är den text man som läsare ser först. Därför är det även här viktigt att ha med sitt nyckelord, i kombination med säljande och konkret text.

Meta-description
Den text som syns under titeln kallas för META-description eller META-beskrivning och är även denna, likt titeln, en viktig text att få säljande och konverterande. Se därför till att även här få med nyckelord, samt informativ och säljande innehåll för att få läsare att vilja besöka just din hemsida.

Börja med att göra de här delarna på din sida och se om det gör någon skillnad i sökresultatet. Vem vet, kanske dyker din sida upp i sökresultatet på Google inom kort? När du har passerat plats elva har du gjort ett bra jobb 😉 Om du istället vill få hjälp med sökmotoroptimering finns ett företag, med kontor i Umeå och Göteborg, som heter Medialight och är riktigt kunniga inom området vet jag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *